یکی از عناصر اصلی اتوماسیون از قرن گذشته موتورهای الکتریکی بوده اند. دربهای اتوماتیک آسانسور نیز جهت باز و بسته شدن از موتورهای الکتریکی استفاده کرده اند سیر تحول آن به این صورت است که در ابتدا از موتورهای آسنکرون سه فاز استفاده می شده که با دو کنتاکتور چپ گرد و راست گرد فرمان گرفته و درب کابین باز و بسته میشده است .در این تیپ درب ها بار اصلی اتوماسیون و هوشمندی درب هنگام ضربه زدن به افرادی که در مسیر بسته شدن بودند از طرف دیگر کنترل سرعت باز و بسته شدن بر دوش تجهیزات مکانیکی بود که هر آسانسور طراحی خود را داشت و نیازمند سرویسکار مجرب و آموزش دیده ای بود که می بایست این تجهیزات مکانیکی گران قیمت را به نحو احسن رگلاژ و تنظیم نماید در غیر این صورت موجب از کار افتادن مکرر آسانسور و صرف هزینه های زیادی برای سیم پیچی موتورهای سوخته زیر بار مانده می گردید.در این تیپ درب ها بار اصلی اتوماسیون و هوشمندی درب هنگام ضربه زدن به افرادی که در مسیر بسته شدن بودند از طرف دیگر کنترل سرعت باز و بسته شدن بر دوش تجهیزات مکانیکی بود که هر آسانسور طراحی خود را داشت و نیازمند سرویسکار مجرب و آموزش دیده ای بود که می بایست این تجهیزات مکانیکی گران قیمت را به نحو احسن رگلاژ و تنظیم نماید در غیر این صورت موجب از کار افتادن مکرر آسانسور و صرف هزینه های زیادی برای سیم پیچی موتورهای سوخته زیر بار مانده می گردید.
بررسی موتور درب آسانسور در آسانسورهایی با ترافیک بالا
حال اگر آسانسور از نوع پر ترافیک هم بود هزینه زیادی برای سرویس و نگهداری به ساختمان تحمیل می شد.با توسعه الکترونیک و ورود میکرو کنترل ها به عرصه صنایع برنامه های نرم افزاری به سادگی جایگزین پیچیدگی های تجهیزات مکانیکی گردید با حذف آنها سیستم درب آسانسور ساده تر ارزان تر و reliable تر گردید.
میکرو کنترل نظارت کاملی جهت باز و بسته شدن درب حتی هنگام وجود موانع داشته و تنظیمات سرعت و گشتاور درب از طریق منوهای نرم افزاری کار را ساده ارزان و کامل تر انجام داد بطوریکه سوختن مکرر موتورهای DC حدود 100 الی 200 وات استفاده می شود یک انکودر ( پالس شمار ) کوپل شده به موتور DC نیز امکان یک کنترل Close Loop کامل را جهت کنترل کامل تر و دست یابی به سرعت های مختلف در مسیر باز و بسته شدن داده است.
انقلاب موتور دربهای آسانسور در آینده
انقلاب موتورهای سنکرون گیرلس و امکانات بیشتر کنترل الکترونیکی آنها در آینده نزدیک نوید جایگزینی موتورهای سنکرون با راندمان بالای نود درصد و امکان کنترل پالس به پالس آنها را بجای موتورهای DC برای استفاده درب های اتوماتیک آسانسور میدهد.
بیشتر بخوانید